Elektrisch of waterstof? De autodealer uit Etten-Leur legt uit

Bij autodealer MV Motive uit Etten-Leur merken ze dat er steeds vaker vragen over elektrisch rijden worden gesteld en dat de vraag naar elektrische auto’s en hybride voertuigen groeit. En dat zette ze bij de autodealer aan het denken, wat is er gebeurd met ‘dat andere ‘milieuvriendelijke’ alternatief, de waterstofauto? Je hoort er nog maar weinig over terwijl de subsidies en fiscale voordelen voor elektrische auto’s je om de oren vliegen. Is dat terecht of is de waterstofauto het slachtoffer geworden van een marketingoffensief ten behoeve van elektrische voertuigen?

Elektrisch of waterstof, wat is milieuvriendelijker?

De automakelaar is op onderzoek uitgegaan en wat blijkt? Een waterstofauto is net als een auto op batterijen in essentie een elektrische auto. In plaats van energie die in de accu’s wordt opgeslagen, krijgt een waterstofenergie zijn stroom uit de chemische reactie in de brandstofcel. Het eindproduct van deze reactie? Water en niets anders. Erg milieuvriendelijk zou je zeggen, zeker wanneer je nagaat dat de batterijen van elektrische auto’s metaaloxiden bevatten die alleen vrijgemaakt kunnen worden uit grote hoeveelheden zout-, zwavel- en salpeterzuur. Tegelijkertijd zijn de brandstofcellen in waterstofauto’s ook niet brandschoon te noemen. Voor de productie zijn zeldzame materialen als platina en palladium nodig. Het is dus moeilijk te zeggen welke van de twee auto’s milieuvriendelijker is. Daarom is autodealer MV Motive uit Etten-Leur verder gaan graven. Want hoe zit het met de infrastructuur die nodig is om beide voertuigen op de weg te houden?

Simpel versus ingewikkeld

Het principe van een elektrische auto op batterijen:

  • Je wekt energie op
  • Je hebt een stroompunt
  • Je plugt de auto in
  • De batterijen laden op
  • De auto kan rijden

Dan nu de techniek achter waterstofauto’s.

  • Je wekt energie op
  • Die energie gebruik je om waterstof uit water te filteren
  • Het waterstof sla je onder druk op
  • Je transporteert het waterstof in een speciale tank naar het tankstation
  • Bij het tankstation sla je het waterstof opnieuw op
  • Bij het tanken wordt de waterstof opgeslagen in de brandstofcel in de auto
  • Het waterstof drijft een batterij aan die vervolgens de elektrische motor aandrijft

Een stuk ingewikkelder dus! En dat maakt waterstof rijden minder efficiënt en daardoor duurder. Voordeel daarbij is wel dat tanken met een waterstofauto net zo snel gaat als bij een reguliere benzine of dieselauto.

Kanttekening bij ‘groen’ rijden

We moeten er niet automatisch vanuit gaan dat elektrisch rijden goed voor het milieu is. Veel van de elektriciteit die wordt gebruikt voor het opladen van de batterijen of brandstofcellen wordt nog altijd opgewekt door bruin- en steenkoolcentrales. Daarmee komt de uitstoot misschien niet uit de uitlaat van de auto maar uit de schoorsteen van de energiecentrale. Pas wanneer we in staat zijn om genoeg energie op te wekken via wind- of zonenergie en andere hernieuwbare energiebronnen zal elektrisch rijden echt milieuvriendelijk worden.

Wat is je beste optie als particulier?

Wellicht is het je ook opgevallen dat de meeste elektrische auto’s die je ziet rijden zakelijk geleased worden. Daar is ook een reden voor. De meeste elektrische auto’s zijn nog behoorlijk prijzig in de aanschaf. Hier zit wel verandering in te komen met goedkopere modellen zoals de Hyundai Kona maar voorlopig zal de aanschaf vrij hoog liggen in vergelijking met benzine en dieselauto’s. Als particulier ben je daarom de komende jaren nog beter af met een voordelige occasion met een zuinige benzinemotor als gezinsauto. De automakelaar bij autodealer MV Motive in Etten-Leur kan je helpen bij het vinden van een voordelige auto die past bij jouw wensen.